Odpowiedź ministra infrastruktury na interpelację dot. autostrady A1
Warszawa, dnia 25 marca 2008 r.
Ministerstwo Infrastruktury analizuje sytuację na autostradzie A1. Stawka opłat odowiązująca na północnym odcinku A1 została ustalona przed prawie czterema laty.
Zgodnie z art. 37d ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wysokość opłat za rpzejazd autostradą ustala umowa o budowę i eksploatację lub wyłącznie eksploatację autostrady.
Umowa o budowę eksploatację autostrady A1 z 31 sierpnia 2004 roku w brzmieniu ustalonym umową o budowę i eksploatację autostrady A1 z 28 lipca 2005 r. w § 38.4 określa wstępne Stawki Opłat Za Przejazd netto. Zgodnie z tym zapisem Wstępna Opłata Za Przejazd bez podatku VAT dla kategorii 1 pojazdów (motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach) wynosi 0,22.
Zgodnie z § 37.1 umowy spółka GTC S.A. ma obowiązek pobierać od kierowców opłaty za przejazd stosownie do stawek i poziomów opłat ustalonych w umowie oraz z uwzględnieniem Wymogów Prawa z Dniem Uruchomienia któregokolwiek z odcinków do ruchu.
W rękach Ministra Infrastruktury nie ma w chwili obecnej instrumentu prawnego, który umożliwiłby ingerencję w wysokość opłat ogłoszonych przez koncesjonariusza, bez narażenia się na zdarzenie odszkodowawcze a także zwroty dodatkowych kosztów określonych w umowie.
Należy pamiętać, iż zmniejszenie przychodów z opłat skutkuje zmniejszeniem dochodu GTC, które partycypuje w dochodach. Należy ponadto zauważać, iż przy mniejszych opłatach zwiększa się ruch na autostradzie, co przekłada się na zwiększone koszty eksploatacji. Przy obecnych stawkach, zgodnie z posiadanymi prognozami finansowymi, przez wiele lat Skarb Państwa będzie musiał dopłacać GTC różnicę pomiędzy uzyskiwanymi przychodami z połat, a wynagrodzeniem płaconym koncesjonariuszowi.
Minister Infrastruktury
Cezary Grabarczyk